تلاش دولت پاکستان در طرح اهانت به مذهب علیه عمران خان

در جریان سفر پرحجم اخیر هئیت پاکستانی به ریاست شهباز شریف نخست وزیر جدید این کشور به عربستان که منجر به حمله لفظی و نسبتا فیزیکی شهروندان پاکستانی در مدینه علیه این هئیت شد حالا دولت جدید سعی می کند این رسوایی و تحول ضد دولتی را با بازگشایی پرونده علیه تحریک انصاف، چالش هایی برای عمران خان بوجود آورد.

روزنامه نوای وقت جنگ و سایت های خبری پاکستان  - ۹ تا ۱۴ اردیبهشت

در جریان سفر پرحجم اخیر هئیت پاکستانی به ریاست شهباز شریف نخست وزیر جدید این کشور به عربستان که منجر به حمله لفظی و نسبتا فیزیکی شهروندان پاکستانی در مدینه علیه این هئیت شد حالا دولت جدید سعی می کند این رسوایی و تحول ضد دولتی را با بازگشایی پرونده علیه تحریک انصاف، چالش هایی برای عمران خان بوجود آورد.   

سفارت عربستان در پاکستان در بیانیه ای از دستگیری  ۱۵۰ تن از اتباع پاکستان توسط پلیس عربستان در این کشور خبر داد.

صدها نفر از شهروندان پاکستانی ۷ اردیبهشت در شهر مدینه پس از مشاهده شهباز شریف نخست وزیر این کشور در حین ادای مناسک عمره علیه وی شعار دزد و راهزن سر دادند.

در تصاویر ویدیویی که در فضای مجازی مشاهده شد شهباز شریف به همراه هئیت ۴۰ نفره از جمله بلاول بوتو زرداری؛ وزیر امور خارجه ، مریم اورنگزیب وزیر اطلاعات و امور رسانه در زمان ورود به محوطه بیرونی مسجد نبوی ناگهان ده ها نفر از شهروندان پاکستانی با محاصره وی با شعارهای دزد آمد، راهزن آمد از وی استقبال کردند.

نیروهای پلیس عربستان که هئیت پاکستان را در محاصره خود داشت سعی کرد از نزدیک شدن مردم به این هئیت جلوگیری کند اما تصاویر ویدیویی نشان داد که آنها در این عمل با ناکامی روبرو شدند. در یک ویدیو به صورت واضح دیده شد که شهروندان خشمگین پاکستان موی شاه زین بگتی؛ وزیر مبارزه با قاچاق مواد مخدر  دولت جدید پاکستان را کشیدند و با شعارهایی وی را مورد شماتت قرار دادند.  شاه زین بگتی از رهبران جمهوری وطن در ایالت بلوچستان قبلا جز احزاب ائتلافی دولت عمران خان بود اما پس از ۳ سال و ۸ ماه تغییر موضع داد و ضمن حمایت از جناح مخالف در استیضاح عمران خان نقش مهمی در سرنگونی دولت  قبلی ایغا کرد. از سوی دیگر رسانه های پاکستان نیز ضمن بازتاب این خبر اعلام کردند که صدای اعتراض مردم نسبت به حاکمان جدید پاکستان به عربستان نیز رسید.

از سوی دیگر ثناء الله خان؛ وزیر کشور پاکستان اقدام عمران خان علیه شهباز شریف نخست وزیر دولت جدید پاکستان را شورش خواند و گفت: عمران خان قطعا دستگیر خواهد شد. وی با فتنه خواندن رئیس حزب انصاف گفت: طرفداران عمران خان با تحریک وی تقدس مسجد نبوی(ص) را پایمال کردند.

شهباز شریف نخست وزیر پاکستان قبل از سفر به عربستان گفته بود: سیاست عمران خان باعث شد تا بین پاکستان و کشورهای دوست از جمله عربستان شکاف ایجاد شود در نتیجه سفر وی به این کشور دوست در راستای بازسازی و ترمیم این روابط صورت میگیرد. وی گفت: جذب نیروی کار پاکستان در عربستان از اهداف این سفر است. شایان ذکر است این سفر پربرکت نیز بود زیرا که دستاورد آن به صورت توافق برای دریافت تسهیلات مالی به ارزش ۸ میلیارد دلار از عربستان سعودی برای پاکستان رقم خورد. 

شهباز شریف تنها چند هفته پس از بحران سیاسی که به برکناری عمران خان از سمت نخست وزیری در رای عدم اعتماد در مجلس ملی منجر شد در حین سفر به عربستان به زبان عربی از اشتیاق خود برای ترمیم روابط با عربستان سخن به میان آورد و نظام پادشاهی عربستان را به دلیل کمک هایش به پاکستان در دوران سخت ستود.

ذخائر ارزی پاکستان بنابر رسم معمول زمان تغییر دولت همانند ادوارهای گذشته  این بار نیز در زمان بحران سیاسی و تغییر دولت با کاهش قابل توجه ۶ تا ۸ میلیارد دلاری به حدود ۱۰ میلیارد دلار رسیده است. موضوعی که خطر افزایش تورم در این کشور را دو چندان کرده است. 

به گفته رسانه های پاکستان در حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از شهروندان این کشور در عربستان در مشاغل مختلف از جمله کارگری مشغول به کارند. و بانک مرکزی پاکستان پیش بینی کرد که امسال شهروندان پاکستانی شاغل در عربستان و دیگر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و جهان بیش از ۳۲ میلیارد دلار از درآمدهای خود را به کشور خود ارسال خواهند کرد.

از سوی دیگر اکثر شخصیت های سیاسی مذهبی و رسانه ای عمل ناسزاگویی به شهباز شریف نخست و هئیت همراه وی به عربستان از سوی اتباع پاکستان را محکوم کردند. تنها عمران خان رئیس تحریک انصاف و دیگر مسئولان عالی رتبه این حزب از محکومیت این اقدام خودداری کردند که این امر منجر  باعث شد تا این بهانه به دولت مرکزی به رهبری شهباز شریف داده شود تا عمران خان را متهم به حمایت از اهانت به زیرپاگذاشتن تقدس مسجد نبوی کنند.

کد خبر 12081

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =